بهداشت و سلامت

چگونه کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست شما عمل می کند؟

کرم ضد آفتاب همیشه برای شما مفید خواهد بود، باران یا درخشش آفتاب ، زمستان یا تابستان، هر زمانی که در خارج از منزل بگذرانید، این عوامل پوست ظریف شما را در برابر آسیب های خورشید آسیب پذیر می کند.فرقی نمیکند برای خرید به بیرون از منزل رفته اید یا از سرکار به منزل برمیگردید و حتی ممکن است به صورت مرتب در فضای باز به ورزش های مورد علاقه خود بپردازید ، مهم است که با گزینه‌های مناسب محافظت در برابر آفتاب از پوست خود محافظت کنید.

ما خیلی در مورد اهمیت استفاده از ضد آفتاب شنیده ایم، اما چگونه کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست ما عمل می کند؟
اسپری کردن یا لکه زدن روی مقداری SPF ساده است، اما علم پشت محافظت از ضد آفتاب بسیار پیچیده است. در این راهنما، ما به روش‌هایی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر روی پوست تأثیر می‌گذارد، بر اساس عوامل مختلف نگاهی می‌اندازیم و به شما کمک می‌کنیم تا تعیین کنید کدام گزینه‌های ضد آفتاب برای نوع پوست و سبک زندگی شما مناسب‌تر است.

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب چگونه از پوست شما محافظت می کند؟

با گذشت زمان و با قرار گرفتن در معرض آفتاب در واقع می‌تواند علائم پیری پوست را تسریع کند. برای درک اینکه چگونه کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه های خورشید کار می کند، مهم است که بدانید دقیقاً چگونه خورشید بر پوست شما تأثیر می گذارد.

نور خورشید در ترکیبی از پرتوهای مرئی و نامرئی به زمین تابیده میشود و بسیاری از این پرتوها از نور فرابنفش (UV) تشکیل شده اند. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش به سلول های پوست شما برخورد می کند، فرآیندهای بدن را که بر ظاهر پوست و سرعت رشد سلول های پوست شما تأثیر می گذارد، از بین می برد. جذب این اشعه های گرم احساس خوبی دارد، اما قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث بیماری های جسمی زیادی شود. در کوتاه مدت، ممکن است به معنای آفتاب سوختگی کوچک تلقی شود. در دراز مدت، ممکن است به معنای ایجاد چین و چروک و آسیب پوست و در بدترین حالت، سرطان پوست تهدید کننده زندگی باشد.

دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. پرتوهای فرابنفش طولانی‌تر را اشعه UVA، در حالی که پرتوهای کوتاه‌تر را اشعه UVB می‌گویند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UVB می تواند منجر به آفتاب سوختگی و آسیب سطحی به اپیدرم یا لایه بیرونی پوست شود. از آنجایی که اشعه‌های UVA طولانی‌تر هستند، می‌توانند عمیق‌تر به درم ( ضخیم‌ترین لایه پوست شما ) نفوذ کنند و در نتیجه آسیب دائمی‌تری به همراه داشته باشند.

 

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

در حالی که پرتوهای UVB در طول زمستان، صبح ها و عصرها کمتر شایع هستند، اشعه های UVA صرف نظر از فصل یا زمان روز همیشه وجود دارند. پرتوهای UVB در واقع تقریباً 95 درصد از تشعشعی را که به لایه اوزون نفوذ می کند، تشکیل می دهند. اگرچه اشعه های UVA باعث آفتاب سوختگی نمی شوند، اما عامل اصلی علائم پیری پوست و موارد سرطان پوست هستند.

چگونه کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست شما در برابر هر دو نوع پرتوهای مضر عمل می کند؟

بستگی به محصولی دارد که استفاده می کنید. خرید کرم‌های ضد آفتابی که طیف وسیع (یا طیف کامل) را محافظت می‌کنند بسیار مهم است، به این معنی که از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند.

حساسیت پوست شما به نور خورشید (یا “حساسیت به نور”) بر اساس چند فاکتور مختلف از جمله سن، رنگ پوست و آب و هوا یا فصلی است که در آن در خارج از منزل سپری می کنید.

سن

با افزایش سن، ترمیم برای پوست سخت تر می شود و با گذشت زمان، آسیب اشعه ماوراء بنفش می تواند بافت همبند زیرین پوست را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت پوست شما ممکن است شروع به ایجاد چین و چروک و خطوط بیشتری کند.

این تفکیک مختص کسانی نیست که بیشتر ساعات بیداری خود را در خارج از خانه می گذرانند. در واقع، بیشتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در زندگی روزمره اتفاقی است، از جمله فواصل کوتاه‌تری که طی آن‌ها بدون محافظت از پوست به بیرون از منزل می‌رویم. محصولات آرایشی محافظ با SPF 35 می تواند به افزایش سطح دیگری از محافظت در برابر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش روزانه کمک کند.

این افزایش‌های 5 دقیقه‌ای که در آن پوست ما بدون محافظت می‌ماند، می‌تواند در طول عمر ایجاد شود و ممکن است آسیب بیشتری نسبت به روزهای تابستانی که مثلا در ساحل می‌گذرانید ، ایجاد کند.
مطمئن شوید که هر روز صبح، بدون توجه به آنچه در طول روز در بیرون از منزل و محل کار و در تاثیر اشعه های خورشیدی قرار دارید، از ضد آفتاب استفاده کنید.

رنگ پوست

رنگ پوست شما نقش مهمی در تعیین حساسیت UV و خطر ابتلا به سرطان پوست دارد. در حالی که پوست همه افراد ممکن است تحت تأثیر نور خورشید قرار گیرد، افرادی که پوست بسیار روشن دارند به شدت به نور ماوراء بنفش حساس هستند و بیشتر در معرض به اصطلاح سوختن کم و یا زیاد پوستی هستند. در مقابل، افرادی که رنگدانه پوست تیره‌تری دارند، کمترحساسیت را به اشعه‌های خورشید نشان میدهند و به ندرت می‌سوزند.

و اما این عامل از چه نکته ای حاصل میشود؟
افرادی که پوست تیره‌تری دارند، دارای تعداد بیشتری ملانوسیت هستند که سلول‌هایی هستند که ملانین تولید می‌کنند. ملانین به جلوگیری از اشعه های مضر فرابنفش کمک می کند، بنابراین افرادی که به طور طبیعی پوست تیره تری دارند کمتر دچار آفتاب سوختگی می شوند، در حالی که افرادی که پوست روشن تری دارند بیشتر در معرض تاثیرات منفی اشعه های خورشیدی هستند.

رنگ پوست نیز نقش مهمی در تعیین خطر ابتلا به سرطان پوست دارد. پوست روشن بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پوست است، در حالی که افرادی که دارای رنگدانه های عمیق قهوه ای تیره تا سیاه هستند نسبتاً به ندرت سرطان پوست را تجربه می کنند.

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

فصل سال

آب و هوای منطقه شما و زمان سال هر دو بر احتمال آسیب خورشید تأثیر می گذارد. برخی از موسسات تحقیقی در خصوص مناطق مختلف هر کشوری بررسی هایی انجام میدهند تا نکاتی در خصوص اشعه های مضر در طول شال و برای هر منطقه ای را یادآور شوند(به نظر میرسد در ایران جای چنین موسسه ای که به صورت طبقه بندی شده و برای هر منطقه ای و فصلی اعلام نظر داشته باشد به صورت تخصصی خالی است)

یادگیری نحوه عملکرد کرم ضد آفتاب به معنای درک میزان خطر آسیب خورشید است. شاخص UV سطح قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش مورد انتظار در یک روز معین را نشان می دهد که از صفر (کمترین خطر اشعه ماوراء بنفش) تا 11 (بالاترین خطر اشعه ماوراء بنفش) متغیر است.

شاخص UV در نقشه تابستانی

محافظت در برابر نور خورشید در آب و هواهایی که خطر آسیب ناشی از نور خورشید زیاد است ضروری است و این خطر در ماه های گرم تابستان افزایش می یابد.

پلک ها نازک تر از پوست صورت

در طول زمستان، رتبه بندی های شاخص UV در سراسر دنیا کاهش قابل توجهی از سطوح تابش UV را نشان می دهد. با این حال، تا 80 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند به پوشش ابرها نفوذ کند.

در حالی که آب و هوا و زمان سال می تواند بر احتمال سوختگی تأثیر بگذارد، تابستان تنها فصلی نیست که آسیب خورشید رخ می دهد. برای اینکه اشعه ماوراء بنفش پوست شما را دچار آسیب نکند، بایستی مطمئن شوید که در تمام طول سال از SPF استفاده میکنید.

 

بهترین کرم های مرطوب کننده و آبرسان را ببینید

 

کرم ضد آفتاب چگونه کار می کند

 

ضد آفتاب با ترکیب مواد فعال ارگانیک و معدنی که از پوست در برابر اشعه های خورشید محافظت می کند، عمل می کند. کرم ضد آفتاب ممکن است به اشکال مختلفی از جمله اسپری، مایعات، لوسیون، پودر و کرم عرضه شود.

دو نوع اصلی ضد آفتاب موجود است: ضد آفتاب فیزیکی و ضد آفتاب شیمیایی. درک نحوه ساخت این ضدآفتاب ها و مواد تشکیل دهنده آنها می تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه را برای نوع پوست خود انتخاب کنید.
ضد آفتاب فیزیکی چگونه کار می کند؟

ضد آفتاب فیزیکی که ضد آفتاب معدنی نیز نامیده می شود، حاوی فیلترهای فیزیکی غیرآلی UV است که اشعه های خورشید را قبل از نفوذ به پوست منعکس، پراکنده و مسدود می کند. این مواد معدنی فعال که به عنوان مسدود کننده های فیزیکی نیز شناخته می شوند، به گونه ای طراحی شده اند که به جای جذب در پوست، در بالای اپیدرم قرار گیرند.

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

فیلترهای رایج فیزیکی UV

اگر یک ضد آفتاب فیزیکی خریداری کنید، احتمالا حاوی دی اکسید تیتانیوم و/یا اکسید روی است، زیرا اینها تنها فیلترهای فیزیکی UV هستند که توسط سازمان های استاندارد دنیا بخصوص FDA آمریکا برای محافظت در برابر آفتاب تایید شده اند. این دو ماده کمترین احتمال ایجاد واکنش‌های نامطلوب پوستی را دارند، بنابراین افرادی که پوست حساسی دارند معمولاً از ضدآفتاب‌های ضد حساسیت استفاده می‌کنند .

دی اکسید تیتانیوم: این ماده معدنی طبیعی است که با رنگدانه سفید آن مشخص می شود. دی اکسید تیتانیوم یک افزودنی مفید برای محصولات آرایشی و بهداشتی است، زیرا حتی زمانی که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد پایدار می ماند و در برابر نور خورشید تخریب نمی شود.
اکسید روی: اکسید روی هنوز تنها ماده مورد تایید FDA است که از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کند. این مسدود کننده فیزیکی به طور طبیعی وجود دارد، اما می تواند به صورت مصنوعی نیز تولید شود. پرتوهای فرابنفش را پراکنده و منعکس می کند و از نفوذ آنها به لایه بیرونی پوست جلوگیری می کند.

فواید ضد آفتاب فیزیکی

ضد آفتاب فیزیکی به طور طبیعی محافظت گسترده ای را ارائه می دهد
کمتر احتمال دارد پوست را تحریک کند و گرما را منعکس می کند.

معایب ضد آفتاب فیزیکی

ضدآفتاب فیزیکی می‌تواند به سرعت پاک شود و اگر در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنید که شامل تعریق یا تماس با آب است، ممکن است لازم باشد دفعات بیشتری استفاده کنید.
برخی از ضدآفتاب های فیزیکی، رنگ سفیدی روی پوست باقی می گذارند
کرم‌های ضد آفتاب فیزیکی اغلب ضخیم‌تر هستند و مالیدن آنها به تلاش بیشتری نیاز دارد

ضد آفتاب شیمیایی چگونه کار می کند؟

عملکرد ضد آفتاب های شیمیایی به شیوه ای متفاوت است. این نوع ضد آفتاب حاوی مواد فعال ارگانیک (بر پایه کربن) است که برای جذب اشعه ماوراء بنفش در هنگام تماس طراحی شده است. ضدآفتاب های شیمیایی حاوی ترکیبات آلی هستند که هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک واکنش شیمیایی را کاتالیز می کنند. این واکنش اشعه ماوراء بنفش را به گرما تبدیل می کند که سپس از پوست آزاد می شود. در حالی که فیلترهای فیزیکی UV اشعه های UVA و UVB را مسدود می کنند، فیلترهای شیمیایی UV اغلب فقط در برابر یکی یا دیگری محافظت می کنند.

فیلترهای رایج شیمیایی UV

Avobenzone: این فیلتر رایج ترین فیلتر شیمیایی UVA است که در ضد آفتاب های شیمیایی یافت می شود. این ماده ناپایدار است، به این معنی که به سرعت در نورتجزیه می شود

غیر نوری

Octinoxate: این فیلتر شیمیایی به سرعت در پوست جذب می شود و یک مختل کننده غدد درون ریز شناخته شده است که می تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد.
Octisalate: در حالی که Octisalate به جذب اشعه UVB (اما نه اشعه UVA) کمک می کند، همچنین یک تقویت کننده نفوذ است، به این معنی که مقدار سایر موادی را که به پوست شما وارد می شود افزایش می دهد.
اکسی بنزون: این فیلتر شیمیایی UV اشعه های UVB و UVA را جذب می کند، اما یک حساس کننده به نور است، به این معنی که تولید رادیکال های آزاد بدن را پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش می دهد. همچنین به عنوان یک مختل کننده هورمون مطرح شده است و ممکن است بر تولید استروژن در بدن تأثیر بگذارد.
Octocrylene: این فیلتر شیمیایی UV می تواند هم اشعه UVB و هم UVA را جذب کند، اما مانند Oxybenzone تولید رادیکال های آزاد را پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز افزایش می دهد.

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

فواید ضد آفتاب شیمیایی

 

فرمول‌های ضد آفتاب شیمیایی نازک‌تر هستند و پخش شدن یکنواخت آن‌ها روی پوست را آسان‌تر می‌کنند
ضدآفتاب های شیمیایی روی پوست مالیده می شوند و باقیمانده کمتری باقی می گذارند

معایب ضد آفتاب شیمیایی

ضد آفتاب شیمیایی باید حداقل 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده شود، زیرا فورا موثر نیست.
هنگامی که در زیر نور مستقیم UV پوشیده می شود، محافظ شیمیایی ضد آفتاب می تواند سریع تر مصرف شود، به این معنی که به استفاده مکرر نیاز دارد.
ضد آفتاب های شیمیایی اشعه ماوراء بنفش را به گرما تبدیل می کنند.
کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی ممکن است بیشتر منافذ را مسدود کنند، که می‌تواند برای افرادی که پوست چرب دارند، جوش‌ها را بیشتر کند.

کدام ضد آفتاب بهتر است؟

در حالی که ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی می توانند برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش خورشید موثر باشند، بلوک های ضد آفتاب که حاوی مواد شیمیایی متعددی هستند می توانند باعث تحریک و قرمزی پوست شوند. کرم‌های ضدآفتابی که اکسید روی و اکسید تیتانیوم را به‌عنوان ترکیبات فعال خود در نظر می‌گیرند، مانند کرم ضد آفتاب فراموش‌کننده Colorescience، بدون اینکه پوست شما را در معرض عوارض جانبی شدید قرار دهند، محافظت لازم را ارائه می‌دهند.

ماندگاری کرم ضد آفتاب چقدر است؟

برای تعیین مدت زمانی که کرم ضد آفتاب شما در معرض اشعه ماوراء بنفش از پوست شما محافظت می کند، ابتدا باید رتبه بندی آن را بدانید. SPF مخفف عبارت Sun Protection Factor است و این اندازه گیری نشان می دهد که کرم ضد آفتاب شما چقدر و برای چه مدت از پوست شما در برابر اشعه UVB خورشید محافظت می کند، بر خلاف رتبه بندی PA، که برای اندازه گیری سطح محافظت محصول در برابر اشعه UVA است.

 

چگونه کرم ضد آفتاب در برابر فوتون ها عمل می کند

 

حساسیت به نور پوست شما بر مدت زمانی که SPF می تواند از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند، تأثیر می گذارد و رنگ پوست عامل تعیین کننده است.

بنابراین چگونه کرم ضد آفتاب با رنگ پوست های مختلف کار می کند؟

فردی که پوست بسیار روشنی دارد، باید حداقل SPF30 را هر زمان که به بیرون از منزل می رود، استفاده کند، چه 15 دقیقه یا دو ساعت در معرض اشعه خورشید باشد. با این حال، برای محافظت از پوست خود در برابر سه یا چهار ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باید از SPF50 استفاده کنند.

در مقابل، فردی با پوست بسیار تیره کمتر دچار سوختگی می شود و ممکن است برای محافظت از پوست خود تا چهار ساعت فقط به SPF15 نیاز داشته باشد.

 

اگر زمانی را در استخر می گذرانید، کرم ضد آفتاب شما سریعتر شسته یا پاک می شود. به خاطر داشته باشید که حتی بهترین ضدآفتاب های ضدآب نیز نمی توانند کاملا ضد آب یا عرق باشند. فرمول شما ممکن است مقاوم در برابر آب و مقاوم در برابر عرق باشد، اما بدون توجه به آن باید دوباره استفاده کنید.

 

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

اعضای بدن مستعد آفتاب سوختگی بدون ضد آفتاب

 

سر و گردن: از آنجایی که صورت و گردن شما تقریباً همیشه در معرض دید هستند (صرف نظر از اینکه لباس زمستانی دارید یا تابستانی)، این نواحی از بدن مستعد آفتاب سوختگی شدید هستند. مطمئن شوید که هر زمانی که بیرون می روید از کرم ضد آفتاب روی این مناطق استفاده کنید و گزینه های ضد آفتاب اندازه سفر را برای هنگام حرکت در نظر بگیرید.

بازوها و شانه ها: بازوها در معرض آفتاب سوختگی متوسط هستند، در حالی که شانه ها در صورت عدم محافظت بیشتر احتمال دارد دچار سوختگی شدید شوند. از آنجایی که تابستان فصلی است که افراد در نواحی مختلف دنیا بیشتر به تاپ های اسپرت و تی شرت های بدون آستین تمایل دارند (البته در ایران بخاطر نوع پوشش حداقل خانم ها شاید زیاد این موضوع مطرح نباشید)، از نظر SPF به شانه ها و بازوهای خود توجه ویژه ای داشته باشید.

پاها: در صورتی که به شنای زیر نور خورشید مبادرت میکنید ،قسمت بالایی پاهای شما در برابر سوختگی های شدید آسیب پذیر است، در حالی که ساق پاها بیشتر در معرض سوختگی متوسط هستند. حتماً ران‌هایتان را با کرم ضدآفتاب بپوشانید و محافظت از پشت پاهایتان را فراموش نکنید.
پاها: اگر به طور مکرر صندل یا کفش های دم باز ورزش می کنید، پوست بالای پای شما اغلب در معرض اشعه های خورشید قرار می گیرد که ممکن است به سوختگی شدید تبدیل شود. کفش های بسته بپوشید یا پاهای خود را با مقدار زیادی کرم ضد آفتاب بپوشانید.

اکنون که فهمیدید کرم ضد آفتاب چگونه کار می کند، مطمئن شوید که از بسیاری از تاکتیک های محافظت در برابر آفتاب که فراتر از SPF هستند نیز استفاده می کنید. زمانی را که در خارج از منزل می گذرانید در نظر بگیرید.

نکات کلیدی: کرم ضد آفتاب چگونه از پوست شما محافظت می کند؟

دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. پرتوهای فرابنفش طولانی‌تر را اشعه UVA، در حالی که پرتوهای کوتاه‌تر را اشعه UVB می‌گویند.
سن، رنگ پوست، آب و هوا و زمان سال بر حساسیت پوست شما به نور تأثیر می گذارد.
ضد آفتاب های فیزیکی حاوی فیلترهای فیزیکی UV هستند که جلوی اشعه های خورشید را قبل از نفوذ به پوست منعکس می کنند، در حالی که ضد آفتاب های شیمیایی حاوی ترکیبات آلی هستند که اشعه UV را به گرما تبدیل می کنند.
هر دو ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی برای محافظت در برابر نور خورشید موثر هستند، اما ضد آفتاب های شیمیایی ممکن است باعث تحریک بیش از حد و عوارض جانبی شوند.
سطوح مختلف رتبه بندی SPF اجازه می دهد تا درصد متفاوتی از فوتون های تشعشع مضر وارد پوست شوند.
برای تعیین مدت زمان کارکرد کرم ضد آفتاب، باید رتبه SPF آن و نحوه ارتباط آن با رنگ پوست و حساسیت به نور را بدانید.
استفاده مجدد تنها راه برای محافظت مداوم پوست شما در برابر نور خورشید است. هر دو ساعت یک بار تکرار کنید – اگر زمانی را در آب می گذرانید یا عرق می کنید، بیشتر است.

تدوین و ترجمه :وبلاگ فارماتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *