دانستنی های پزشکی

علائم یائسگی و کنترل عوارض آن

یائسگی زمانی است که فرد 12 ماه متوالی را بدون قاعدگی پشت سر گذاشته است. یائسگی بخشی طبیعی از گذر زمان و افزایش سن است و پایان سال های باروری شما را نشان می دهد. به طور متوسط، یائسگی در سن 51 سالگی اتفاق می افتد.

سه مرحله یائسگی چیست؟

یائسگی طبیعی پایان دائمی قاعدگی است . این فرآیند تدریجی است و در سه مرحله انجام می شود.

قبل از یائسگی یا “انتقال یائسگی”: پیش یائسگی می تواند 8 تا 10 سال قبل از یائسگی شروع شود، زمانی که تخمدان های شما به تدریج استروژن کمتری تولید می کنند. معمولا زمانی که شما در 40 سالگی خود هستید شروع می شود. قبل از یائسگی تا یائسگی ادامه می یابد، یعنی زمانی که تخمدان های شما ترشح تخمک را متوقف می کنند. در یک تا دو سال آخر یائسگی، کاهش استروژن تسریع می‌یابد. در این مرحله، بسیاری از افراد ممکن است علائم یائسگی را تجربه کنند. اما، شما هنوز در این مدت چرخه های قاعدگی دارید و می توانید باردار شوید.

یائسگی: یائسگی زمانی است که دیگر دوره قاعدگی ندارید. در این مرحله، تخمدان‌های شما ترشح تخمک را متوقف میکنند. یائسگی را زمانی کامل میدانند ، که شما برای 12 ماه متوالی بدون قاعدگی سپری کرده باشید.

پس از یائسگی: این نام زمانی است که پس از یک سال کامل پریود نشدید (یا بقیه عمرتان پس از یائسگی). در این مرحله، علائم یائسگی، مانند گرگرفتگی، ممکن است بهبود یابد. با این حال، برخی از افراد همچنان علائم یائسگی را برای یک دهه یا بیشتر پس از انتقال یائسگی تجربه می کنند. در نتیجه کاهش سطح استروژن، افراد در مرحله پس از یائسگی در معرض خطر بیشتری برای چندین بیماری مانند پوکی استخوان و بیماری قلبی هستند.

سن طبیعی یائسگی چقدر است؟

میانگین سن یائسگی در بیشتر مناطق دنیا معمولا 51 سال است. با این حال، انتقال به یائسگی معمولاً از اواسط دهه 40 شروع می شود.

یائسگی

یائسگی

علائم و علل
علائم یائسگی چیست؟

اگر برخی یا همه علائم زیر را تجربه کنید، ممکن است در حال گذار به یائسگی باشید:

گرگرفتگی که به عنوان علائم وازوموتور نیز شناخته می شود (احساس گرمای ناگهانی که در بدن شما پخش می شود).
تعریق شبانه و/یا گرگرفتگی سرد.
خشکی واژن که باعث ایجاد ناراحتی در حین رابطه جنسی می شود.
فوریت های ادراری (نیاز شدید به ادرار کردن مکرر).
مشکل در خواب (بی خوابی).
تغییرات عاطفی (تحریک پذیری، نوسانات خلقی یا افسردگی خفیف).
خشکی پوست، خشکی چشم یا خشکی دهان.
حساسیت سینه.
بدتر شدن سندرم پیش از قاعدگی (PMS).
پریودهای نامنظم یا پریودهایی که سنگین تر یا سبک تر از حد معمول هستند.

برخی از افراد نیز ممکن است علاوه بر علائم بالا ، موارد زیر را نیز تجربه کنند:

ضربان قلب.
سردرد.
درد مفاصل و عضلات.
تغییر در میل جنسی .
مشکل در تمرکز یا ضعف حافظه (اغلب موقتی).
افزایش وزن.
ریزش یا نازک شدن مو.

تغییرات در سطح هورمون شما باعث این علائم می شود. برخی از افراد ممکن است علائم شدید یائسگی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر علائم خفیف دارند. همه افراد با انتقال به یائسگی علائم مشابهی ندارند.

یائسگی

یائسگی

چه مدت علائم یائسگی را دارید؟

شما می توانید علائم این دوره را تا 10 سال داشته باشید. با این حال، اکثر افراد علائم این دوره را برای کمتر از پنج سال تجربه می کنند.

گرگرفتگی چیست و چه مدت آن را خواهم داشت؟

گرگرفتگی یکی از شایع ترین علائم یائسگی است. این یک احساس مختصر گرما است. علاوه بر گرما، گرگرفتگی نیز می تواند همراه باشد:

صورت قرمز و برافروخته
تعریق.
احساس سردی بعد از گرما.

شدت، فرکانس و مدت گرگرفتگی برای هر فردی متفاوت است. به طور معمول، گرگرفتگی با گذشت زمان شدت کمتری دارد.

چرا یائسگی اتفاق می افتد؟

وقتی این دوره به خودی خود اتفاق می افتد (یائسگی طبیعی)، بخشی طبیعی از افزایش سن است. یائسگی به عنوان یک سال کامل بدون خونریزی قاعدگی، در غیاب هرگونه جراحی یا شرایط پزشکی که ممکن است باعث توقف خونریزی شود، مانند کنترل هورمونی بارداری، پرتودرمانی یا برداشتن جراحی تخمدان‌ها، تعریف می‌شود.

با افزایش سن، چرخه تولید مثل شما شروع به کند شدن می کند و آماده توقف می شود. این چرخه از زمان بلوغ به طور مداوم کار می کند. با نزدیک شدن به این دوره، تخمدان های شما هورمونی به نام استروژن کمتری تولید می کنند. هنگامی که این کاهش رخ می دهد، چرخه قاعدگی شما شروع به تغییر می کند.

تغییرات فیزیکی نیز می تواند رخ دهد زیرا بدن شما با سطوح مختلف هورمون ها سازگار می شود. علائمی که در هر مرحله از این دوره تجربه می کنید همه بخشی از سازگاری بدن شما با این تغییرات است.

چه تغییرات هورمونی در دوران یائسگی اتفاق می افتد؟

تغییرات سنتی که ما به عنوان “یائسگی” در نظر می گیریم زمانی اتفاق می افتد که تخمدان های شما دیگر سطوح بالایی از هورمون ها را تولید نمی کنند. تخمدان های شما غدد تولید مثلی هستند که تخمک ها را ذخیره و آزاد می کنند. آنها همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می کنند. استروژن و پروژسترون با هم قاعدگی را کنترل می کنند. استروژن همچنین بر نحوه استفاده بدن از کلسیم و حفظ سطح کلسترول در خون تأثیر می گذارد.

با نزدیک شدن به این دوره، تخمدان های شما دیگر تخمک آزاد نمی کنند و آخرین سیکل قاعدگی خود را خواهید داشت.

چگونه بفهمم در این دوره هستیم؟

وقتی 12 ماه متوالی را بدون قاعدگی سپری کنید، متوجه خواهید شد که به یائسگی رسیده اید. در صورت داشتن هر نوع خونریزی واژینال پس از این دوره با پزشک خود تماس بگیرید. خونریزی واژن پس از یائسگی می تواند نشانه ای از یک مشکل برای سلامتی باشد.


تشخیص و آزمایشات
یائسگی چگونه تشخیص داده می شود؟

راه های مختلفی وجود دارد که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند یائسگی را تشخیص دهد. اولین مورد بحث در مورد چرخه قاعدگی شما در سال گذشته است. یائسگی از این نظر منحصر به فرد است که مشاور شما پس از وقوع آن را تشخیص می دهد. اگر یک سال کامل (12 ماه متوالی) را بدون پریود سپری کرده اید، وارد یائسگی شده اید و ممکن است یائسه باشید.

مدیریت و درمان
آیا این دوره قابل درمان است؟

یائسگی یک فرآیند طبیعی است که بدن شما طی می کند. در برخی موارد، ممکن است برای این دوره نیازی به درمان نداشته باشید. هنگامی که در مورد درمان این دوره با مشاور خود صحبت می کنید، در مورد درمان علائم یائسگی است که زندگی شما را مختل می کند. انواع مختلفی از درمان ها برای علائم این دوره وجود دارد. انواع اصلی درمان یائسگی عبارتند از:

هورمون درمانی.
درمان های غیر هورمونی

مهم است که در حین یائسگی با مشاور مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا یک برنامه درمانی مناسب برای شما ایجاد کند. هر فردی متفاوت است و نیازهای منحصر به فردی دارد.

هورمون درمانی برای این دوره چگونه است؟

در طول یائسگی، بدن شما تغییرات هورمونی عمده ای را تجربه میکند. تخمدان های شما استروژن و پروژسترون تولید می کنند. زمانی که تخمدان های شما دیگر استروژن و پروژسترون کافی تولید نمی کنند، هورمون درمانی می تواند هورمون های از دست رفته را جبران کند. هورمون درمانی سطح هورمون شما را افزایش می دهد و می تواند به علائمی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن کمک کند. همچنین می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

دو نوع اصلی هورمون درمانی وجود دارد:

استروژن درمانی (ET): در این درمان، استروژن را به تنهایی مصرف می کنید. مشاور شما آن را با دوز پایین تجویز می کند. استروژن به اشکال مختلفی مانند چسب، قرص، کرم، ژل یا اسپری وجود دارد.

استروژن پروژسترون/هورمون درمانی پروژسترون (EPT): این درمان همچنین درمان ترکیبی نامیده می شود زیرا از دوزهای استروژن و پروژسترون استفاده می کند. پروژسترون به شکل طبیعی یا به عنوان پروژسترون (شکل مصنوعی پروژسترون) موجود است. این نوع هورمون درمانی برای افرادی است که هنوز رحم خود را دارند.

آیا هورمون درمانی خطراتی دارد؟

خطرات هورمون درمانی برای سلامتی عبارتند از:

سرطان آندومتر (فقط در صورتی افزایش می یابد که از استروژن درمانی استفاده می کنید و همچنان رحم خود را دارید).
سنگ کیسه صفرا و مشکلات کیسه صفرا.
لخته شدن خون.
سکته.

ارتباطی بین گرگرفتگی شدید و تعریق شبانه و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی وجود دارد.متخصصین و مشاورین مراقبت های بهداشتی ممکن است شروع هورمون درمانی را در صورت داشتن این علائم شدید توصیه کنند، زیرا این نشانه ای برای خطرات قلبی عروقی در آینده است.

رفتن به هورمون درمانی یک تصمیم فردی است. برای درک خطرات در مقابل فواید هورمون درمانی، تمام شرایط پزشکی گذشته و سابقه خانوادگی خود را با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

درمان های غیر هورمونی برای این دوره چیست؟

اگرچه هورمون درمانی یک روش بسیار موثر برای تسکین علائم یائسگی است، اما درمان کاملی برای همه نیست. درمان های غیر هورمونی شامل تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما می شود. این درمان‌ها اغلب گزینه‌های خوبی برای افرادی هستند که مشگلات دیگر پزشکی دارند یا اخیراً برای سرطان سینه تحت درمان قرار گرفته‌اند. درمان های غیر هورمونی اصلی که ممکن است ارائه دهنده شما توصیه کند عبارتند از:

تغییر رژیم غذایی
اجتناب از محرک های گرگرفتگی
ورزش کردن
پیوستن به گروه های پشتیبانی
داروهای تجویزی

رژیم غذایی

گاهی اوقات تغییر رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند. محدود کردن مقدار کافئین مصرفی روزانه و کاهش مصرف غذاهای تند می تواند گرگرفتگی شما را کاهش دهد.

 همچنین می توانید غذاهای حاوی استروژن گیاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. استروژن گیاهی جایگزین استروژنی نیست که بدن شما قبل از یائسگی می سازد. غذاهایی که باید امتحان کنید عبارتند از:

سویا.
نخود.
عدس.
بذر کتان.
دانه ها.
لوبیا.
میوه ها
سبزیجات.

اجتناب از محرک های گرگرفتگی

برخی چیزها در زندگی روزمره شما می توانند محرک گرگرفتگی باشند. برای کمک به تسکین علائم خود، سعی کنید این محرک ها را شناسایی کرده و آنها را دور بزنید. این می تواند شامل خنک نگه داشتن اتاق خواب شما در شب، پوشیدن چند لایه لباس یا ترک سیگار باشد. کاهش وزن همچنین می تواند به گرگرفتگی کمک کند.


ورزش کردن

اگر با گرگرفتگی سر و کار دارید، ورزش کردن می تواند دشوار باشد، اما ورزش می تواند به کاهش چندین علامت دیگر یائسگی کمک کند. ورزش می تواند به شما کمک کند تا در طول شب بخوابید و اگر بی خوابی دارید توصیه می شود. انواع آرام و آرام ورزش مانند یوگا نیز می تواند به خلق و خوی شما کمک کند و هر گونه ترس یا اضطرابی را که ممکن است احساس کنید از بین ببرد.

پیوستن به گروه های پشتیبانی

صحبت با افراد دیگری که در دوران یائسگی نیز قرار دارند می تواند برای بسیاری تسکین دهنده باشد.

داروهای تجویزی

داروهای تجویزی مانند استروژن درمانی (استروژن در کرم، ژل یا قرص)، قرص های ضد بارداری و داروهای ضد افسردگی  می توانند به مدیریت علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی و گرگرفتگی کمک کنند. کرم های واژینال تجویزی می توانند به رفع خشکی واژن کمک کنند.

پس از یائسگی احتمال بارداری از بین می رود. با این حال، شما می توانید در دوران گذار یائسگی باردار شوید. اگر نمی‌خواهید باردار شوید، باید به استفاده از روش‌های کنترل بارداری ادامه دهید تا زمانی که مطمئن شوید یائسگی را پشت سر گذاشته‌اید. قبل از اینکه استفاده از روش های پیشگیری از بارداری را متوقف کنید، از مشاور  مراقبت های بهداشتی خود سوال کنید.

شرایط مختلفی وجود دارد که ممکن است بعد از یائسگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آنها باشید. خطر ابتلا به هر بیماری به موارد زیادی مانند سابقه خانوادگی، سلامت شما قبل از یائسگی و عوامل سبک زندگی بستگی دارد. دو وضعیتی که بر سلامت شما پس از یائسگی تأثیر می گذارد، پوکی استخوان و بیماری عروق کرونر است.

پوکی استخوان

پوکی استخوان، یک بیماری “استخوان های شکننده”، زمانی رخ می دهد که داخل استخوان ها متراکم کمتری داشته باشند و آنها را شکننده تر و احتمال شکستگی آنها را افزایش دهد. استروژن نقش مهمی در حفظ توده استخوانی دارد. استروژن به سلول‌های استخوان‌ها سیگنال می‌دهد که شکسته نشوند.

افراد از زمان یائسگی تا سن 60 سالگی به طور متوسط 25 درصد از توده استخوانی خود را از دست می دهند. این بیشتر به دلیل از دست دادن استروژن است. با گذشت زمان، این از دست دادن استخوان می تواند منجر به شکستگی استخوان شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بخواهد استحکام استخوان های شما را در طول زمان آزمایش کند. آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان که به آن تراکم سنجی استخوان نیز می گویند، راهی سریع برای مشاهده میزان کلسیم در قسمت های خاصی از استخوان هایتان است. این آزمایش برای تشخیص پوکی استخوان  استفاده می شود.

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر، باریک شدن یا انسداد شریان هایی است که ماهیچه قلب شما را با خون تامین می کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌های چربی در دیواره سرخرگ‌ها  ایجاد می‌شود. این تجمع با سطوح بالای کلسترول در خون شما مرتبط است. پس از یائسگی، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر به دلیل موارد زیر افزایش می یابد، از جمله:

از دست دادن استروژن
افزایش فشار خون.
کاهش فعالیت بدنی.
برخی از عادات سبک زندگی از گذشته شما (مانند سیگار کشیدن ).

آیا هورمون درمانی به جلوگیری از خطرات درازمدت سلامتی کمک می کند؟

مزایا و خطرات هورمون درمانی بسته به سن و سابقه سلامتی شما متفاوت است. به طور کلی، افراد جوان در دهه 50 زندگی خود در مقایسه با افرادی که در 60 سالگی یائسه هستند، از مزایای هورمون درمانی بیشتری بهره مند می شوند. افرادی که دچار یائسگی زودرس می شوند اغلب تا سن 50 سالگی هورمون درمانی دریافت می کنند تا سال های اضافی کاهش استروژن را جبران کنند.

آیا یائسگی می تواند بر خواب تأثیر بگذارد؟

برخی از افراد ممکن است در طول شب با مشکل خواب و بی خوابی در دوران یائسگی مواجه شوند. این می تواند یک عارضه جانبی طبیعی خود یائسگی باشد یا می تواند به دلیل یکی دیگر از علائم یائسگی باشد. گرگرفتگی عامل شایع بی خوابی شبانه در دوران یائسگی است.

آیا این دوره می تواند بر زندگی جنسی من تأثیر بگذارد؟

بعد از یائسگی، بدن شما استروژن کمتری دارد. این تغییر عمده در تعادل هورمونی شما می تواند بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد.

بسیاری از افرادی که یائسگی را تجربه می کنند ممکن است متوجه شوند که به راحتی برانگیخته نمی شوند. گاهی اوقات، افراد ممکن است نسبت به قبل از یائسگی نسبت به لمس و سایر تماس های فیزیکی حساسیت کمتری داشته باشند.

این احساسات، همراه با سایر تغییرات احساسی که ممکن است تجربه کنید، همگی می توانند منجر به کاهش علاقه به رابطه جنسی شوند. به خاطر داشته باشید که بدن شما در طول یائسگی تغییرات زیادی را تجربه می کند. برخی از عوامل دیگری که می توانند در کاهش میل جنسی نقش داشته باشند عبارتند از:

داشتن مشکلات کنترل مثانه
داشتن مشکل در خوابیدن در طول شب.
تجربه استرس، اضطراب یا افسردگی.
مقابله با سایر شرایط پزشکی و داروها.

همه این عوامل می تواند زندگی شما را مختل کند و حتی باعث ایجاد تنش در روابط شما شود. علاوه بر این تغییرات، سطوح پایین استروژن در بدن شما می تواند باعث کاهش خون رسانی به واژن شود. این می تواند باعث خشکی شود.

از صحبت با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد هر گونه کاهشی که در میل جنسی خود تجربه می کنید نگران نباشید. مشاور شما گزینه هایی را مورد بحث قرار می دهد تا به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. به عنوان مثال، می توانید خشکی واژن را با روان کننده های بدون نسخه، محلول در آب یا روان کننده های دیگر درمان کنید. مشاور مراقبت های بهداشتی شما همچنین می تواند هورمون های استروژن یا غیر استروژن را برای درمان بافت واژن تجویز کند.

آیا همه افراد یائسه کاهش میل جنسی را تجربه می کنند؟

همه افراد کاهش میل جنسی را تجربه نمی کنند. در برخی موارد، درست برعکس است. این می تواند به این دلیل باشد که دیگر هیچ ترسی از باردار شدن وجود ندارد. برای بسیاری، این به آنها امکان می دهد بدون نگرانی در مورد تنظیم خانواده از رابطه جنسی لذت ببرند.

آیا در صورت گذراندن دوره یائسگی می توانم باردار شوم؟

نه، شما نمی توانید بعد از این دوره باردار شوید زیرا تخمک گذاری دیگر اتفاق نمی افتد.

سوالات متداول

آیا یائسگی باعث افزایش وزن می شود؟

ممکن است. تغییرات هورمونی می تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است با افزایش سن شروع به از دست دادن عضله کنید که می تواند بر نحوه افزایش وزن بدن شما تأثیر بگذارد.

آیا این دوره روی دندان یا دهان شما تأثیر می گذارد؟

بله. دندان ها و لثه های شما مستعد تغییرات هورمونی هستند که در دوران یائسگی رخ می دهد. این می تواند منجر به علائم قابل توجهی مانند خشکی دهان یا دندان ها و لثه های حساس شود. این می تواند خطر ایجاد حفره یا التهاب لثه را افزایش دهد.

آیا یائسگی بر چشمان شما تأثیر می گذارد؟

بله. یکی از علائم گذار به یائسگی، خشکی چشم است.

آیا یائسگی می تواند باعث رشد موهای صورت شود؟

بله، رشد موهای صورت می تواند یک تغییر مربوط به یائسگی باشد. این به این دلیل است که تستوسترون نسبتاً بالاتر از استروژن است. اگر موهای صورت برای شما مشکل ساز شد، اپیلاسیون یا استفاده از سایر پاک کننده های مو ممکن است گزینه هایی باشد.

آیا داشتن مشکل در تمرکز و فراموشی بخشی طبیعی از یائسگی است؟

متأسفانه، تمرکز و مشکلات جزئی حافظه می تواند بخشی طبیعی از یائسگی باشد. اگرچه این اتفاق برای همه نمی افتد، اما ممکن است اتفاق بیفتد. اگر در دوران یائسگی مشکلات حافظه دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. نشان داده شده است که چندین فعالیت مغز را تحریک کرده و به جوانسازی حافظه شما کمک می کند. این فعالیت ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

انجام جدول کلمات متقاطع و سایر فعالیت های تحریک کننده ذهنی مانند خواندن و انجام مسائل ریاضی.
کاهش فعالیت های غیرفعال مانند تماشای تلویزیون.
ورزش زیاد

یائسگی

یائسگی

یائسگی زودرس چیست؟

این دوره، زمانی که بین سنین 45 تا 55 سالگی رخ می دهد، “طبیعی” در نظر گرفته می شود و بخشی طبیعی از پیری است. یائسگی که قبل از 45 سالگی رخ می دهد، یائسگی زودرس نامیده می شود. یائسگی که در سن 40 سالگی یا کمتر رخ می دهد، یائسگی زودرس در نظر گرفته می شود. زمانی که هیچ دلیل پزشکی یا جراحی برای بوجود آمدن این دوره زودرس وجود نداشته باشد، به آن نارسایی اولیه تخمدان می گویند.

آیا این دوره می تواند باعث افسردگی شود؟

بله، چندین عامل مرتبط با یائسگی می تواند منجر به افسردگی شود. بدن شما در طول این دوره تغییرات زیادی را تجربه می کند. تغییرات شدید در سطوح هورمونی شما وجود دارد، ممکن است به دلیل گرگرفتگی خوب نخوابید و ممکن است نوسانات خلقی را تجربه کنید. اضطراب و ترس نیز ممکن است در این زمان نقش داشته باشند.

اگر هر یک از علائم افسردگی را تجربه کردید، با مشاور مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. در طول مکالمه، مشاور شما در مورد انواع مختلف درمان به شما می گوید و بررسی می کند تا مطمئن شود که شرایط پزشکی دیگری باعث افسردگی شما نشده است.

آیا تغییرات عاطفی دیگری در دوران یائسگی وجود دارد؟

یائسگی می تواند باعث تغییرات عاطفی مختلفی شود، از جمله:

فقدان انگیزه و مشکل در تمرکز.
اضطراب، افسردگی، تغییرات خلقی و تنش.
پرخاشگری و تحریک پذیری.

این بیماری می تواند خارج از یائسگی نیز اتفاق بیفتد. احتمالاً برخی از آنها را در طول زندگی خود تجربه کرده اید.

مشاور مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند دارویی را برای کمک به شما تجویز کند (هورمون درمانی یا یک داروی ضد افسردگی). همچنین ممکن است کمک کند که فقط بدانید که برای احساساتی که تجربه می کنید یک نام وجود دارد. گروه های حمایتی و مشاوره ابزارهای مفیدی برای مقابله با تغییرات عاطفی در این دوره هستند.

یائسگی چگونه بر کنترل مثانه من تأثیر می گذارد؟

متأسفانه، مشکلات کنترل مثانه (که بی اختیاری ادرار نیز نامیده می شود) برای افرادی که در دوران یائسگی قرار دارند، رایج است. دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارد، از جمله:

 استروژن نقش های زیادی در بدن شما ایفا می کند، از جمله سالم نگه داشتن پوشش مثانه و مجرای ادرار.
عضلات کف لگن. آنها از اندام های لگن شما – مثانه و رحم شما حمایت می کنند. در طول زندگی شما، این عضلات می توانند ضعیف شوند. این ممکن است در دوران بارداری، زایمان و افزایش وزن اتفاق بیفتد. هنگامی که عضلات ضعیف می شوند، می توانید بی اختیاری ادرار (نشت) را تجربه کنید.

تهیه و تدوین:مجله فارماتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *