دانستنی های پزشکی

اطلاعات مفیدی در مورد غده پروستات و چند پیشنهاد

غده پروستات چیست؟

در این مطلب مجله دانش فارماتوس در خصوص غده مهم پرستات در مردان مطالبی گفته خواهد شد ،همچنین اینکه پروستات چه کاری انجام میدهد و بیماری بدخیم پروستات (سرطان ) چه علائمی دارد نکاتی را اشاره خواهیم نمود.همچنین پیشنهادهای مفیدی برای قبل از ابتلا و بعد از ابتلا برای آقایان خواهیم داشت.

غده پروستات عضوی در آناتومی تولید مثل آقایان است. این غده کوچک مستقیماً زیر مثانه قرار دارد و در تولید و تنظیم دقیق مایع منی نقش دارد. تغییرات در غده پروستات می تواند منجر به مشکلات ادراری شود.

پروستات وظایف مختلفی دارد. مهمترین آنها تولید بخشی از مایع منی است که جزء منی است. همچنین در تولید هورمون نقش دارد و به تنظیم جریان ادرار کمک می کند.

مشکلات پروستات به خصوص در مردان مسن شایع است. شایع ترین آنها شامل پروستات ملتهب، پروستات بزرگ و سرطان پروستات است.

علائم مشکل پروستات اغلب به صورت مشکل در ادرار کردن ظاهر می شود که ممکن است شامل کنترل ضعیف مثانه یا جریان ضعیف ادرار باشد.

 

غده پروستات

غده پروستات

پروستات اندام کوچک و نرمی است. به طور متوسط، اندازه آن تقریباً به اندازه یک گردو یا یک توپ پینگ پنگ است. وزن آن حدود 30 گرم است.

پروستات در عمق لگن، بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد. با قرار دادن انگشت در راست روده و فشار دادن به سمت جلوی بدن می توان غده پروستات را احساس کرد.

مجرای ادرار، لوله ای که ادرار و مایع منی را از بدن خارج می کند، از پروستات عبور می کند. از آنجایی که پروستات این لوله را احاطه کرده است، مشکلات پروستات می تواند بر جریان ادرار تأثیر بگذارد.

این اندام بخشی از آناتومی جنسی یا تناسلی مردانه است. قسمت های دیگر شامل آلت تناسلی، کیسه بیضه و بیضه ها است.

 

پروستات چه می کند؟

 

کمک به تولید مایع منی

وظیفه اصلی پروستات کمک کردن مایع پروستات به مایع منی است. پروستات 20 تا 30 درصد منبع قابل اعتماد مایع را به حجم کل مایع منی تبدیل می کند. باقیمانده از وزیکول های منی (50-65٪) و بیضه ها (5٪) می آید.

مایع پروستات حاوی اجزایی است که مایع منی را به ماده ای ایده آل برای زندگی سلول های اسپرم تبدیل می کند، از جمله آنزیم ها، روی و اسید سیتریک. یکی از آنزیم‌های مهم آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) است که به نازک‌تر و مایع‌تر شدن مایع منی کمک می‌کند.

مایع منی به اسپرم کمک می کند تا از مجرای ادرار عبور کند و در سفر به سمت تخمک که برای تولید مثل ضروری است زنده بماند.

مایع پروستات کمی اسیدی است، اما سایر اجزای منی آن را به طور کلی قلیایی می کند. این برای مقابله با اسیدیته واژن و محافظت از اسپرم در برابر آسیب است.

بسته شدن مجرای ادرار هنگام انزال

 

در حین انزال، پروستات منقبض می شود و مایع پروستات را به مجرای ادرار می ریزد. در اینجا، با سلول‌های اسپرم و مایع وزیکول‌های منی مخلوط می‌شود تا منی ایجاد کند که سپس بدن آن را دفع می‌کند.

هنگامی که پروستات در حین انزال منقبض می شود، منفذ بین مثانه و مجرای ادرار را می بندد. به همین دلیل است که در موقعیت های آناتومیک معمولی، امکان ادرار و انزال همزمان وجود ندارد.

 

متابولیسم هورمونی

 

پروستات برای عملکرد صحیح به آندروژن ها، که هورمون های جنسی مردانه هستند، مانند تستوسترون نیاز دارد.

می توان هورمون ها را به عنوان پیام رسان های شیمیایی در نظر گرفت. آنها برای ایجاد تغییرات مختلف با بافتهای بدن ارتباط برقرار می کنند. هورمون ها برای فرآیندهای مختلفی از جمله رشد، تولید مثل و سلامت مورد نیاز هستند.

غده پروستات

غده پروستات

آندروژن ها گروهی از هورمون های جنسی هستند که به مردان ویژگی های “مردانه” می دهند.هورمون اصلی جنسی در مردان تستوسترون است که به طور عمده در بیضه ها تولید می شود. بیضه ها توسط غده کوچکی به نام غده هیپوفیز در مغز کنترل می شوند که غده هیپوفیز نیز، توسط ناحیه ای از مغز به نام هیپوتالاموس کنترل می شود. آندروژن ها برای عملکرد جنسی و تولید مثل مردان بسیار مهم هستند. همچنین آنها مسئول ایجاد خصوصیات جنسی ثانویه در مردان می باشند، این خصوصیات شامل رشد موهای صورت و بدن، تغییر صدا می باشد. بعلاوه آندروژن ها بر رشد و سوخت و ساز استخوان و عضله تأثیر می گذارند.

اصطلاح کمبود آندروژن به این معنی است که بدن به اندازه کافی آندروژن (به ویژه تستوسترون)، برای سلامتی تولید نمی کند. تأثیرات این امر به میزان کاهش تستوسترون، علت کاهش تستوسترون و سن شروع کاهش آن بستگی دارد.

پروستات حاوی آنزیمی به نام 5-آلفا ردوکتاز است که تستوسترون را به یک فرم فعال بیولوژیکی به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می کند.

این هورمون منبع معتبری برای رشد و عملکرد طبیعی پروستات است. در مردان در حال رشد، برای ایجاد ویژگی های جنسی ثانویه مانند موهای صورت بسیار مهم است.

ساختار پروستات

یک کپسول از بافت همبند که حاوی فیبرهای عضلانی است، پروستات را احاطه کرده است. این کپسول باعث می شود که پروستات در لمس حالت ارتجاعی داشته باشد.

علائم مشکلات پروستات

بیماری های پروستات اغلب باعث مشکلاتی در ادرار یا کنترل مثانه می شود.

مشکلات پروستات همچنین می تواند باعث مشکلاتی در عملکرد جنسی، عفونت های دستگاه ادراری، سنگ مثانه یا در موارد شدید نارسایی کلیه شود.

اگر فردی اصلاً قادر به ادرار کردن نیست، باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

 

یک فرد در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به پزشک خود مراجعه کند:

درد هنگام ادرار یا بعد از انزال
درد در آلت تناسلی، کیسه بیضه یا ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد
خون در ادرار
ناراحتی شدید در شکم
جریان ضعیف ادرار یا قطره چکانی در انتهای ادرار
تب، لرز یا بدن درد
مشکل در کنترل مثانه، مانند توقف یا تاخیر در ادرار کردن
ناتوانی در تخلیه کامل مثانه
ادرار با بو یا رنگ غیر معمول

غده پروستات

غده پروستات

سرطان پروستات

 

سرطان پروستات بعد از سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در مردان است. این بیماری از هر 8 مرد 1 نفر در طول زندگی خود تأثیر می گذارد.

به طور متوسط، افراد در سن 66 سالگی بیشتر تشخیص سرطان پروستات برایشان مشخص میشود.

پروستاتیت

 

پروستاتیت یک تورم یا التهاب شایع پروستات است. این شایع ترین مشکل پروستات در مردان زیر 50 سال است.

پروستاتیت حاد التهاب ناگهانی پروستات است. این می تواند به دلیل عفونت باکتریایی رخ دهد. به طور ناگهانی ظاهر می شود و با درمان آنتی بیوتیکی مناسب به سرعت از بین می رود.

هنگامی که التهاب پروستات بیش از 3 ماه طول بکشد، به عنوان پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن شناخته می شود.

 

پروستات بزرگ‌شده

 

بزرگ شدن پروستات که به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می شود، شایع ترین مشکل پروستات در مردان بالای 50 سال است.

هنگامی که پروستات بزرگ می شود، مجرای ادرار را فشار داده و لوله مجرای ادرار را باریک می کند. باریک شدن مجرای ادرار و کاهش توانایی تخلیه مثانه باعث بسیاری از مشکلات مرتبط با این بیماری می شود. با ادامه این وضعیت، مثانه ممکن است ضعیف تر شود و نتواند به درستی تخلیه شود.

بزرگ شدن پروستات ادرار کردن را دشوار می کند و در موارد نادر می تواند به طور کامل از ادرار کردن جلوگیری کند. این وضعیتی به نام احتباس ادراری است که نیاز به ارزیابی فوری پزشکی دارد.

آزمایشات پزشکی پروستات

متخصصان آزمایشات گوناگونی برای تشخیص مشگلات پروستات در نظر میگیرند تا بتوانند با تشخیص صحیح ، کنترلی بر این بیماری داشته باشند.
لازم است مردان بالای پنجاه سال با مراجعه به پزشکان متخصص برای این موضوع ،کنترلی در مسیر سلامت خود در نظر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *