دانستنی های پزشکی

سلامت دهان ، پنجره ای به سلامت انسان

سلامت دهان و دندان شما مهمتر از آن چیزی است که ممکن است تصور کنید. در این مطلب اشاره کوتاهی خواهیم داشت ، که چگونه سلامت دهان، دندان ها و لثه ها می تواند بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد.

آیا می دانستید که سلامت دهان و دندان شما سرنخ هایی در مورد سلامت کلی شما ارائه می دهد ، یا اینکه مشکلات در دهان شما می تواند بر بقیه بدن شما تأثیر بگذارد؟ با یادگیری بیشتر در مورد ارتباط بین سلامت دهان و دندان و سلامت کلی از خود محافظت کنید.

سلامت دهان

سلامت دهان

چه ارتباطی بین سلامت دهان و دندان و سلامت کلی وجود دارد؟

 

مانند سایر نواحی بدن، دهان انسان مملو از باکتری است ، عمدتاً بی ضرر. اما دهان شما نقطه ورود به دستگاه گوارش و تنفس شما است و برخی از این باکتری ها می توانند باعث بیماری شوند.

به طور معمول، دفاع طبیعی بدن و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان خوب، مانند مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، باکتری ها را تحت کنترل نگه می دارد. با این حال، بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، باکتری ها می توانند به سطوحی برسند که ممکن است منجر به عفونت های دهان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.

همچنین، برخی داروها ، مانند آنتی هیستامین ها، مسکن ها و داروهای ضد افسردگی می توانند جریان بزاق را کاهش دهند. بزاق غذا را می‌شوید و اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌های دهان را خنثی می‌کند و به محافظت از شما در برابر میکروب‌هایی که تکثیر می‌شوند و منجر به بیماری می‌شوند، کمک می‌کند.

مطالعات نشان می دهد که باکتری های دهان و التهاب مرتبط با شکل شدید بیماری لثه ممکن است در برخی از بیماری ها نقش داشته باشند. و برخی بیماری ها مانند دیابت می توانند مقاومت بدن در برابر عفونت را کاهش دهند و مشکلات سلامت دهان را شدیدتر کنند.

سلامت دهان

سلامت دهان

چه شرایطی را می توان با سلامت دهان مرتبط دانست؟

 

سلامت دهان و دندان شما ممکن است به بیماری ها و شرایط مختلفی کمک کند، از جمله:

اندوکاردیت. این عفونت پوشش داخلی حفره ها یا دریچه های قلب شما (اندوکارد) معمولاً زمانی رخ می دهد که باکتری ها یا میکروب های دیگر از قسمت دیگری از بدن شما، مانند دهان، از طریق جریان خون پخش می شوند و به مناطق خاصی در قلب شما می چسبند.
بیماری قلب و عروقی. اگرچه این ارتباط به طور کامل شناخته نشده است، برخی تحقیقات نشان می دهد که بیماری قلبی، گرفتگی عروق و سکته ممکن است با التهاب و عفونت هایی که باکتری های دهان ایجاد می کنند مرتبط باشند.
عوارض بارداری و زایمان. پریودنتیت با زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط است.
ذات الریه. برخی از باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند به ریه‌های شما کشیده شوند و باعث ذات‌الریه و سایر بیماری‌های تنفسی شوند.

 

برخی شرایط نیز ممکن است بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد، از جمله:

دیابت. دیابت با کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت، لثه های شما را در معرض خطر قرار می دهد. به نظر می رسد بیماری لثه در بین افرادی که دیابت دارند شایع تر و شدیدتر است.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که بیماری لثه دارند، کنترل سطح قند خونشان دشوارتر است.

پوکی استخوان یکی از بیماری های دیگیری است که موجب ضعیف شدن شرایط محیط دهان و دندانها میشود.
در بیماری آلزایمر. بدتر شدن سلامت دهان با پیشرفت بیماری آلزایمر معمولا دیده می شود.

سایر شرایطی که ممکن است با سلامت دهان مرتبط باشد شامل اختلالات خوردن، سرطان های خاص و اختلال سیستم ایمنی است که باعث خشکی دهان می شود.

 

سلامت دهان

سلامت دهان

چگونه می توانم از سلامت دهان خود محافظت کنم؟

 

برای محافظت از سلامت دهان و دندان خود، بهداشت دهان و دندان را به طور روزانه میبایست رعایت نمود.

دندان های خود را حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. از یک برس نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
روزانه نخ دندان بکشید.
از دهانشویه برای حذف ذرات مواد غذایی باقیمانده پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده کنید.
رژیم غذایی سالم داشته باشید و غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.
مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یکبار یا در صورت ساییدگی یا ساییدگی مسواک زودتر تعویض کنید.همچنین بایستی از دخانیات پرهیز نمود تا به سلامت دهان و دندان ها کمک بیشتری نمود.

 

تهیه و تدوین :مجله فارماتوس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *